Consumenten zijn tuk op goedkope abonnementen voor mobieltjes. Dat voelen marktleiders KPN, T-Mobile en Vodafone.

Grote telecombedrijven hebben in het derde kwartaal hun aandeel in de markt voor mobiele telefonie-abonnementen zien dalen. Dat meldde onderzoeksbureau Telecompaper dinsdag.

KPN bleef marktleider op de zogeheten markt voor mobiele abonnementen. Het aandeel van KPN, inclusief de merken Hi en Telfort, op de markt voor telefoonabonnementen zakte echter naar 27 procent. In het derde kwartaal van 2012 bediende KPN nog 32 procent van de markt.

De aandelen van T-Mobile en Vodafone zakten met 2 procentpunt, naar respectievelijk 25 en 23 procent.

Tele2 rukt op bij mobiele abonnementen

De grote winnaars waren aanbieders van goedkope abonnementen, waarbij vaak alleen een simkaart wordt verstrekt. Tele2 verdubbelde zijn marktaandeel bijna tot 7 procent.

Bijna driekwart van de Nederlandse mobiele klanten heeft een abonnement. Daarbij werd in ongeveer een derde van de gevallen alleen een simkaart verstrekt. Van de mensen met een abonnement gebruikt inmiddels 81 procent een smartphone. Vorig jaar was dat nog 68 procent.

SMS is volgens de onderzoekers nog altijd de meest gebruikte manier van communicatie via de mobiele telefoon. Door de snelle opkomst van de smartphone verliezen de sms'jes echter snel terrein op internetdiensten zoals WhatsApp.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl